Kamis, 13 Oktober 2016

Hebat! Kerupuk Pisang Epe Makassar Bakal Hadir di Pasar Jepang

Kepala Dinas Koperasi Makassar Nadjmah Emma mengatakan iatelah berhasil menyelesaikan misinya tahun 2016.

Bagaimana tidak, program pengembangan Usaha Kecil Menengah (UKM) di Makassar menjadi UKM Ekspor sudah terwujud.

"Alhamdulilah, semua kegiatan di tahun 2016 di Dinas Koperasi Makassar sudah selesai. Khususnya program andalan kami UKM Ekspor," ujar Nadjmah.

Ia menjelaskan program UKM siap Ekspor ini adalah produk UKM yang berhasil dipromosikan hingga mendapat konsumen tetap di luar negeri.

UKM itu yakni UKM IKIKU Food, salah satu UKM yang berdiri didalam lorong, Kecamatan Tallo, Kota Makassar, Sulawesi Selatan, yang kini sudah dilirik Perusahaan dagang JICA.

Nadjmah mengatakan produk UKM IKIKU Food yang kini dilirik konsumen di Jepang, tak lain adalah krupuk Pisang Hijau, dan krupuk Bayam.

"Tidak lama lagi, produk UKM dari Makassar sudah masuk pasar di Jepang, saat ini pihak JICA sementara memproses ijin dan administrasi UKM IKIKU Food.

Ia menjelaskan UKM IKIKU Food dilirik oleh Perusahaan JICA dari Jepang, itu setelah UKM yang berasal dari lorong Kecamatan Tallo di Makassar ini masuk dalam kategori produk modern.

"Produk dari Makassar tidak sekadar melihat rasanya, tapi kemasan hingga, keunikannya menjadi penilaian khusus," Nadjmah menambahkan.

Dengan masuknya UKM IKIKU Food kata Nadjmah membuktikan bahwa program Pengembangan UKM Dinas Koperasi Makassar berhasil diselenggarakan.

Untuk menyukseskan program ini, Dinas Koperasi menggelontorkan anggaran Rp 8 miliar.

"Untuk anggaran ini sudah masuk anggaran pokok kami. Dan ini sudah habis," ujarnya.

Teknis program pegembangan UKM yang dihargai Rp 8 miliar, Dinas Koperasi Makassar mengadakan pelatihan,hingga pengadaan sarana pendukung untuk UKM.

Nadjmah mengungkapkan salah satu UKM binaan Dinas Koperasi Makassar sendiri adalah UKM IKIKU Food.

Di Makassar, tercatat 16 ribu UKM yang tersebar di 14 Kecamatan di Kota Makassar.

Sumber: http://goo.gl/ZkV5LC

Reactions:

1 komentar:

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, semuanya penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat +1 (304) 997-4034
    E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasHapus