Rabu, 06 April 2016

50 IKM Bogor Dapat Sertifikasi Halal Gratis

Puluhan Industri Kecil Menengah (IKM) di Kota Bogor tahun ini mendapatkan jatah sertifikasi halal.

“Tahun ini Provinsi Jawa Barat memiliki program pencanangan 1.000 IKM yang bisa mendapatkan sertifikasinya. Kota Bogor tahun ini mendapatkan jatah 50 IKM,” kata Kepala Disperindag Kota Bogor Bambang Budianto.

Jumlah itu berkurang ketimbang tahun lalu dimana Jabar memberikan jatah 2.000 IKM. Tak hanya Bogor, yang mendapat jatah sertifikasi tersebut juga Kabupaten Sukabumi dan Cianjur.

Dalam proses sertifikasi halal, biaya yang didapatkan dari APBD Jabar. “Jadi 50 IKM ini nantinya untuk proses sertifikasi halal produknya gratis karena dibiayai APBD Jabar,” tutur Bambang.

Selain itu, menurut Bambang penurunan jatah bukan hanya dilihat dari se-Jabar saja namun juga dilihat dari Bogor. Tahun lalu, Bogor mendapat jatah 60 IKM yang bisa melakukan sertifikasi halal namun akhirnya angka bertambah menjadi 120 IKM.

"Bukan apa-apa, penurunan jatah hanya 50 karena juga dilihat dari IKM nya apakah sudah memiliki izin Pangan Industri Rumah Tangga (PIRT),” ucap Bambang.

Dia berharap, sertifikasi membuat IKM Bogor bersaing dengan produk lain. Ia menilai program sertifikasi halal dari Pemprov Jabar memudahkan para IKM mendapatkan sertifikat tersebut.

Sumber: http://goo.gl/ILS8xs

Reactions:

1 komentar:

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka mampu dimiliki dan cepat dilunaskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, semuanya penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera sekiranya anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com mereka.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
    syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com
    Whatsapp Syarikat +1 (304) 997-4034
    E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

    BalasHapus